"Professionele uitleggers"
Mijn dochter die op de middelbare school zit, vroeg me eens te helpen met huiswerk voor het vak scheikunde. Hoewel ik jarenlang les heb gehad in scheikunde, ging deze lesstof me nu toch echt boven de pet. Mijn kennis was na al die jaren ver weg gezakt. Hoewel ik nog een poging deed door me te verdiepen in haar leesstof, moest ik het toch opgeven. Maar hoe kon ik haar toch helpen?
Ik ging op YouTube op zoek naar een filmpje over de betreffende lesstof. Ik toetste als zoektermen het leerjaar, de naam van het boek en het onderwerp in. Vrijwel direct stuitte ik op een filmpje waarin een vriendelijke docent, gefilmd voor een whiteboard, precies uitlegde wat mijn dochter niet snapte. Nadat mijn dochter ook het filmpje had bekeken klonk er een “O ja! Wat een heldere uitleg!” Nu snapte ze het tenminste. Het bleek dat deze ‘digitale docent’ het veel eenvoudiger en begrijpelijker uitlegde dan haar eigen scheikunde docent op haar school.
Dit jaar (2020) komt het basisonderwijs 2.409 voltijdbanen aan leraren en directeuren tekort, het voortgezet onderwijs 502. In 2028 zal het volgens de meest recente ramingen gaan om respectievelijk 10.370 en 1.641 leraren. Echt wel een uitdaging toch?
Het concept ‘school’ vernieuwen
Sinds de coronacrisis zitten vrijwel alle kinderen via een beeldscherm de lessen te volgen. Diezelfde leraar zit ook achter (of voor?) een beeldscherm diezelfde uitleg te geven, als toen hij of zij nog voor de klas stond. Het klaslokaal is verplaatst naar het digitale web. Geen vernieuwing, geen verandering. Alleen is er een medium tussen gekomen, maar feitelijk is er niets veranderd. Of misschien toch wel? Ten nadele: interactie is een stuk moeilijker geworden. De coronacrisis en de wijze waarop nu digitaal lessen worden gevolgd, bieden ons een uitgelezen kans op vernieuwing. Laten we van de huidige crisis gebruik maken en het concept school een grondig vernieuwen.
‘Professionele uitleggers’
Een klein onderdeel van die vernieuwing zou kunnen zijn dat we ‘professionele uitleggers’ aanstellen; leraren die op het gebied van hun vak, het beste kunnen uitleggen. Die uitleg filmen we en zetten we op YouTube. En dat natuurlijk voor alle verschillende lesmethoden, verschillende schoolniveaus en verschillende leerjaren. Een eenmalige investering, die tot in het oneindige hergebruikt kan worden!
Nu moet de stijl van uitleggen natuurlijk ook wel passen bij degene voor wie het bedoeld is, de leerling. Dus we laten niet één leerkracht uitleg geven, maar bijvoorbeeld vijf verschillende. Ieder met een geheel eigen stijl. Vervolgens spreken we af, dat wanneer een leerling uitleg wil over een bepaald onderwerp, hij of zij die kennis zelf kan ‘ophalen’ op YouTube. Keuze uit vijf, op een manier die bij hem of haar past. Bij de digitale leraar die voor hem of haar de beste uitleg geeft. Tijd en plaats onafhankelijk.
De resterende tijd op school kan dan gebruikt worden voor persoonlijke begeleiding, het maken van oefeningen en opdrachten en nadere uitleg als een leerling het ondanks de YouTube uitleg nog beter wil begrijpen. Er blijft veel meer tijd over, roosters kunnen anders ingedeeld worden en het lerarentekort is in een klap opgelost! Met verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.
Aan het denken gezet?
Neem contact op!